Får en hyresvärd vräka en och stänga av el och vatten utan att koppla in kronofogden

Har blivit vräkt och ska va ute ur lägenheten idag.Hyresvärden stänger av vatten och el. Kronofogden är inte inkopplad. Får hyresvärden göra så?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En hyresvärd ska alltid vända sig till kronofogden för att få hjälp med vräkning om det har varit så att du inte betalat i tid. Hyresvärden måste även anmäla vräkningen till socialtjänsten.Om du bor i lägenheten har hyresvärden en skyldighet att tillhandahålla el och vatten ( 12 kap. 18a § Jordabalken) – och får enligt lag inte stänga av el och vatten och måste alltså vända sig till kronofogden först.

Hoppas du fick svar på din fråga. Är det något annat du undrar över är du välkommen att skriva en kommentar!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare