Får en hyresvärd höja lokalhyran hur mycket som helst?

Hej

Jag har en butillokal som min hyresvärd har höjt hyra 100% .

Är det laglig och vad jag kan göra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur en hyresvärd får göra en hyreshöjning på en butikslokal.

När en hyresvärd kräver höjd hyra för förlängning av hyreskontraktet krävs det att den nya hyran är skälig. Att hyran är skälig betyder att den stämmer överens med den marknadshyra som gäller för liknande lokaler på orten. Det spelar alltså ingen roll hur stor hyreshöjningen är, utan man måste se om höjningen stämmer överens med marknadshyran på orten.

Om man är osäker på att hyreshöjningen är skälig kan man vända sig till hyresnämnden som kan uttala sig om marknadshyran. När hyresnämnden ska uttala sig om marknadshyran tittar man på hyran för andra lokaler på orten som har ungefär samma storlek, utformning, standard och läge som din lokal. Det är upp till dig att lägga fram material som stödjer din syn på att hyreshöjningen inte är densamma som marknadshyran på din ort.

Vad du kan göra nu

Jag skulle rekommendera att du hör av dig till hyresnämnden och meddelar att du misstänker att din hyresvärd har begärt en oskälig hyreshöjning. Mer information om hur du kontaktar hyresnämnden hittar du här. Det kan också vara bra att prata med andra butiker i närheten av din butik för att se om du är ensam om att ha fått en kraftig hyreshöjning eller om det kanske beror på någon större förändring på orten som har gjort att lokalerna fått ett högre marknadsvärde.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare