Får en hyresgäst renovera köket i sin hyresrätt?

Hej! Har precis flyttat in till en ny hyresrätt och undrar vad gäller köket när man vill ha en annan häll. Som det står just nu så har värden installerat en keramikhäll men jag vill köpa min egen induktionshäll och sätta in den. Är det tillåtet och om så, får man be hyresvärden om hjälp med installering?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om hyresrätter regleras i Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap.

Renovera köket i en hyresrätt
Som hyresgäst är det tillåtet att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder, enligt JB 12 kap 24 a §. Med "jämförliga åtgärder" menas enligt förarbeten till lagen exempelvis montering av persienner, kakelsättning i kök och installering av diskmaskin. Detta får du som hyresgäst alltså göra utan att att be om lov. Vid större ingrepp krävs då hyresvärdens godkännande.

Bedömningen i ditt fall - installation av en induktionshäll
Då det bör ses som tillåtet att installera en diskmaskin utan hyresvärdens samtycke, bör det vara möjligt för dig att installera en induktionshäll utan hyresvärdens godkännande. Jag skulle dock rekommendera dig att tala med din hyresvärd och ha en öppen dialog med denne, dels för att se om värden kan bekosta en del och även och även om värden kan hjälpa dig.

Hoppas du fick din fråga besvarad, annars är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare