Får en hyresgäst dra sig ur andrahandskontrakt innan tillträdet?

Vad gäller när jag skrivit kontrakt för uthyrning av lgh i andra hand för fyra månader och hyresgästen drar sig ur en vecka innan tillträde. Kan jag debitera för ex en månadshyra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det rör sig om en tidsbegränsad uthyrning på mer än tre månader så gäller tre månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § jordabalk). Om ni i ert hyresavtal kommit överens om en för hyresgästen kortare uppsägningstid så gäller den men annars så ska den lagstadgade uppsägningstiden gälla. Detta betyder då att hyresgästen bör vara skyldig att betala hyra under uppsägningstiden. Ni kan även komma överens om att kortare uppsägningstid ska gälla, om t.ex. du som hyresvärd hittar någon annan hyresgäst som är beredd att flytta in.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare