FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/08/2020

Får en hund skälla hur mycket som helst på en enstamstående villa?

Får en hund skälla hur mycket som helst på en ensamstående villa?

Vi bor i en villa på ca 3000kvadrat, och under de senaste tiden har de byggt höghus inte så långt ifrån våran villa, och vi har fått klagomål att våran hund skäller (En vakthund som bara skäller när någon kommer för nära villan/går i skogen här)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen direkt reglering som säger hur mycket en hund får skälla på en ensamstående villa för att inte skapa olägenhet för ens grannar. Enligt 3 kap. 1 § jordabalken måste dock var och en visa skälig hänsyn till sina grannar och sin omgivning. Ens granar måste däremot acceptera vissa vardagliga störningar och ljud som exempelvis musik som spelas under dagen, en hund som skäller då och då eller ljudet av en gräsklippare. Då er hund endast skäller när någon kommer för nära villan, och de som klagat dessutom bor i ett lägenhetshus, som visserligen ligger nära men jag utgår från att det inte ligger så nära som exempelvis grannvillan, är detta något som bör accepteras av era grannar i höghuset. Det bör alltså ses som vardagliga störningar.

Jag skulle råda er till att förklara för era grannar som har kommit med klagomål att ni inte bryter mot principen om att visa skälig hänsyn och att ni inte gör något fel när ni låter hunden vistas ute i trädgården.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du göra höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Sara HrnicRådgivare