Får en gymnasielärare diskutera enskild, myndig elev, med utomstående?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Först och främst så ingår skolan i den så kallade "allmän verksamheten". Detta innebär att de lagar och regler som berör vad en lärare får diskutera om en elev med utomstående bestäms framförallt i Offentlighets – och sekretesslagens 23 kapitel (OSL 23 kap).

När det gäller vad en lärare får / inte får prata om med utomstående är reglerna lite olika beroende på vad hen pratar om.

Det råder sekretess för gymnasielärare gällande "känsliga uppgifter"

Sekretess innebär att läraren inte får lämna ut uppgifter om den enskilda eleven till utomstående. De uppgifter om den enskilde som det är sekretess på är de "personliga förhållanden i elevhälsa som avser psykologisk, psykosocial eller specialpedagogisk insats" (OSL 23 kap 2 §)

Bra att veta är att föräldrars vårdnad för barnet består till dess att barnet fyller 18 år (Föräldrabalken 6 kap 2 § 1 st). Efter det att barnet fyllt 18 upphör det juridiska vårdnadsansvaret. Detta innebär att skolans regler om sekretess gäller även mot föräldrarna efter det att eleven blivit myndig.

Om det rör sig om offentliga uppgifter kan gymnasieläraren tala med utomstående

Offentliga uppgifter är de uppgifter som inte rör "personliga förhållanden i elevhälsa som avser psykologisk, psykosocial eller specialpedagogisk insats". När det gäller offentliga uppgifter har personalen vid en skola yttrandefrihet vilket ger dem en grundlagsskyddad rätt att tala med myndigas elevers föräldrar eller utomstående om den enskilde myndiga eleven.

Det finns undantagsregler som bryter sekretessen

Om det är en nödsituation får uppgifter som är belagda med sekretess lämnas ut om det finns en överhängande fara för någons liv eller allvarlig skada för personens hälsa (Brottsbalken 24 kap 4 §)

Sammanfattning
- Offentliga uppgifter om en myndig elev får en gymnasielärare diskutera med en utomstående
- Känsliga uppgifter om en myndig elev får en gymnasielärare inte diskutera med en utomstående.

Hoppas du fått svar på din fråga! Vill du ha ett mer utförligt svar eller hjälp kan du höra av dig till vår telefonrådgivning!

Allt gott

Karin EkströmRådgivare