Får en göra avdrag i deklarationen för att ha betalat av sambons lån?

Jag och min sambo har under åren belånat vår då gemensamma fritidshus, totalt 1,7 Mkr. Vi står båda som låntagare av lånen.

Vid försäljning av fastigheten 2017 var min sambo och vår dotter ägare till fastigheten. 75-25%. Jag var utköpt. Jag hade inga möjligheter att återbetala min del av lånen som var intecknade i fastigheten utan det fick min sambo göra. Hon betalade både hennes och min del av lånen.

Kan hon göra avdrag för underskott av kapital för den del av lånen som är mina, men som jag inte kan betala. och i så fall. Hur gör hon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer inledningsvis att ge ett sammanfattande svar på din fråga för att därefter lämna en mer utförlig redogörelse för vad som gäller lite mer allmänt kring beskattning i inkomstslaget kapital, vilken du kan läsa om intresse finns. Längst ned finner du kontaktuppgifter till mig ifall något skulle vara oklart eller om jag missuppfattat någon omständighet.

Sammanfattande svar på din fråga

Din sambo har ingen möjlighet att göra avdrag i deklarationen för avbetalningarna på lånet – varken sin eller din del av lånet. Det kan dock vara så att det finns andra utgifter som ger möjlighet till vissa avdrag, exempelvis räntekostnader för lånet.

Utgångspunkter

Jag uppfattar situationen som att fritidsfastigheten använts av er själva såsom fritidsbostad samt ägts av er i egenskap av privatpersoner och kommer därför utgå från detta i mitt svar. Fastigheten är därmed att betrakta som privatbostad i inkomstskattelagens (IL) mening (2 kap 8 & 13 § IL). Då inget annat framgår förutsätter jag att fastigheten inte förvärvats tidigare än år 1952 – i annat fall gäller vissa speciella regler (44 kap 28 § IL).

Vidare kommer jag utgå från det ägarförhållande du beskrivit ovan, det vill säga att de faktiska ägarna av fastigheten vid försäljningen var din sambo och er dotter. Då det verkar som att du blev utköpt tidigare än 2017 kommer jag fokusera mitt svar på vilka avdragsmöjligheter som kan finnas för din sambo och eventuellt även er dotter för beskattningsåret 2017. Jag kommer dessutom utgå från att din sambo och dotter inte sedan tidigare har uppskov (uppskjuten skatt från annan fastighetsförsäljning).

Hur beskattas fastighetsförsäljning?

Den kapitalvinst (eller kapitalförlust) som gjordes vid försäljningen av fastigheten ska tas upp i deklarationen för 2017 under inkomstslaget kapital (41 kap 1-2 § & 44 kap 26 § IL). Den som gör ett överskott i inkomstslaget kapital är skyldig att betala skatt. Skattesatsen ligger på 30 %, men för kapitalvinster på just privatbostadsfastigheter gäller att enbart tjugotvå trettiondelar av kapitalvinsten ska beskattas – i praktiken är alltså skatten för kapitalvinst av privatbostadsfastighet 22 % (45 kap 33 § & 65 kap 7 § IL).

Beräkning av kapitalvinst

Kapitalvinsten beräknas som skillnaden mellan inkomsten från försäljningen och fastighetens omkostnadsbelopp (anskaffningsvärde + vissa utgifter för förbättring av fastigheten) (44 kap 13-14 § IL).

Från försäljningspriset får alltså vissa avdrag göras vilket innebär att kapitalvinsten som ska beskattas minskar (45 kap 11-12 § IL):

– kostnader hänförliga till försäljningen, exempelvis mäklarkostnader, värdering, besiktning

– inköpspriset för fastigheten, lagfartskostnad, utgift för inteckning

– kostnader för ny-, till-, ombyggnad eller andra grundförbättringar som gjorts på huset (i den utsträckning kostnaderna varit minst 5000 under ett kalenderår)

– kostnader för reparationer och underhåll som gjorts år 2012 eller senare, i den mån åtgärderna medfört en värdeökning som bestod vid försäljningstillfället jämfört med när ni köpte fastigheten

Observera att kostnad som redan dragits av i form av ROT-avdrag inte får dras av igen (44 kap 14 § IL).

Avdragen enligt ovan redovisas på en K5-blankett. Den summa som finns kvar efter att ovanstående avdrag gjorts utgör kapitalvinsten för fastigheten. Av denna ska 22/30-delar tas upp som inkomst av kapital i deklarationen.

Vilka andra avdrag får göras i inkomstslaget kapital?

Under inkomstslaget kapital ska som nämnt kapitalvinsten från fastighetsförsäljningen tas upp (med så stor andel i din sambos respektive er dotters deklaration som motsvarar ägandet). Därutöver ska andra kapitalinkomster tas upp, såsom exempelvis inkomster från värdepapper. Vidare får avdrag göras för vissa kostnader som är kopplade till inkomsterna samt eventuella kapitalförluster. (42 kap 1 § IL)

Får några avdrag göras för lånet?

Vad gäller lånet får avdrag göras för ränteutgifter som en betalningsansvarig gjort – däremot inte för amortering av lån (42 kap 1 § andra stycket IL). Din sambo har alltså inte rätt att göra några avdrag för sådana kostnader hon haft som är hänförliga till din del av lånet. Att hon betalat din del av lånet får snarast betraktas som en gåva alternativt lån till dig beroende på vad ni kommit överens om.

Hoppas du fått svar på din fråga! Du når mig på malin.gustavsson@lawline.se om något känns oklart och behöver redas ut.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare