FrågaFAMILJERÄTTGod man12/05/2015

Får en god man skänka bort egendom?

Min mans mamma bor i ett äldreboende sen nåt år tillbaka. Hans syster är god man till min svärmor då hon är senildement. Hon har nu sålt svärmors gamla bostadsrätt. Jag undrar om syskonen (min man, hans syster samt bror) kan få ta del av vinsten efter försäljningen redan nu eller om de måste vänta tills efter hennes bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Om en person p.g.a. sjukdom eller något liknande förhållande behöver hjälp att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person, ska rätten 11 kap. 4 § föräldrabalken förordna om en god man. Vidare framgår av 14 kap. 12 § föräldrabalken att den gode mannen inte får skänka bort den enskildes egendom, såvida det inte rör sig om personliga presenter som inte står i något missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor.

Sålunda är det inte tillåtet för dottern (den gode mannen) att skänka bort medlen från försäljningen. Denna egendom ingår dock i den kvarlåtenskap som kan ärvas, vid händelse av dödsfall.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare