Får en förälder hyra en lägenhet till sitt barn?

Får jag hyra lägenhet i mitt namn men låta mitt barn (20 år) bo där? Kan jag skriva honom som medboende? Hur kan jag straffas om det ej är tillåtet? Blir båda av med sina köpoäng?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du själv inte planerar att bo i lägenheten, men vill låta ditt barn bo där.

Får man hyra en lägenhet till sitt barn?

Bestämmelser om hyra av bostad finns i jordabalken, 12 kap. (detta kapitel kallas ofta för "hyreslagen"). Det finns inte några bestämmelser där som hindrar en förälder från att hyra en lägenhet för att låta sitt barn bo i den. Det är alltså inte förbjudet. Däremot får hyresvärden (eller bostadsförmedlingen) bestämma om hen vill tillåta att en förälder hyr en lägenhet till sitt barn på det sättet. Det kan alltså finnas hyresvärdar som tillåter det, och hyresvärdar som inte tillåter det.

Vad kan hända om man hyr en lägenhet och låter sitt barn bo ensamt i den utan att hyresvärden känner till detta?

Om en förälder hyr en lägenhet till sig själv men sedan låter sitt barn bo ensamt i den, utan att ha talat om detta för hyresvärden, kan hyresvärden ha rätt att säga upp hyresavtalet med omedelbar verkan (se jordabalken 12 kap. 42 § punkt 3). Detsamma gäller om man hyr ut lägenheten i andra hand till barnet utan att ha fått hyresvärdens tillstånd.

Om föräldern planerar att bo i lägenheten tillsammans med barnet uppstår dock inte något problem.

Sammanfattning och svaret på din fråga

Det är alltså upp till hyresvärden eller bostadsförmedlingen att bestämma om man som förälder får hyra en lägenhet till sitt barn. Olika hyresvärdar kan ha olika villkor. Om föräldern hyr en lägenhet till sig själv för att låta sitt barn bo själv i den utan att hyresvärden har informerats om detta, kan hyresvärden ha rätt att säga upp hyresavtalet i förtid.

Vad gäller din fråga om du kan skriva ditt barn som medboende och om du och ditt barn kan bli av med era köpoäng får jag hänvisa dig till att ta kontakt med den aktuella hyresvärden. Olika hyresvärdar kan tillämpa olika kösystem etc., så jag kan tyvärr inte svara på den frågan.

För att få svar på frågan om du får hyra en lägenhet till ditt barn måste du alltså vända dig till den hyresvärd som du planerar att hyra av.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare