Får en förälder flytta utomlands med sitt barn utan den andra förälderns samtycke?

Hej, jag har delat vårdnad på 2 barn med min exman. Dottern som är 15 år vill följa med mig när jag flyttar under ett år utomlands till hemlandet. Dottern har dubbel medborskap både här och i mitt hemland. Kan hon få följa med om hennes pappa inte går med om det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gemensam vårdnad måste föräldrarna vara eniga om hos vem av föräldrarna som barnets ska bo. Du har därför tyvärr inte rätt att flytta med barnen utan pappans godkännande.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Anna RunåkerRådgivare