Får en enskild gripa någon som har begått ett brott?

Hej, det är så att jag äger en liten matbutik och det händer ganska ofta att barn och ungdomar snattat godis från butiken. Jag ringer polisen varje gång men dom hinner inte komma i tid och barnen hinner alltid smita iväg. Jag känner därför att jag måste ta tag i det med egna händer! Har jag enligt lagrätt att ta gripa barnen/ungdomarna i väntan på polisen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 24 kap 7 § 2 st Rättegångsbalken (1942:740) regleras den enskildes rätt till att gripa någon, vilket kallas för envarsgripande. Med envar avses varje enskild person i samhället. Ett envarsgripande aktualiseras vid situationer där någon som begått brott, påträffas på bar gärning eller på flyende fot. Envar får även gripa den som är efterlyst för brott. Det finns dock ett krav för att ett envarsgripande ska få ske och det är att brottet som har begåtts ska kunna leda till fängelse. Efter ett envarsgripande ska den gripne överlämnas till polisen så skyndsamt som möjligt.

I ditt fall har du angett att barn och ungdomar snattar godis från din butik. Detta utgör ringa stöld enligt 8 kap 2 § Brottsbalken (1962:700), vilket är ett brott som har fängelse i sin straffskala. Det innebär att ett envarsgripande kan aktualiseras och att du har rätt att gripa barnen/ungdomarna i väntan på polis.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare