FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2023

Får en ensam vårdnadshavare bestämma vilken kost en umgängesförälder ska servera det gemensamma barnet?

Mitt barnbarn har allergi och är 1 år. Nu ska umgängesföräldern som helst vill provocera både då o nu för att testa allergierna, vilket inte mamman vill då hon vet vilka följder det har för hennes barn som snart också ska inskolas i förskolan. Har den ensamma vårdnadshavaren rätt att bestämma att ungängesföräldern inte får göra så utan måste följa en viss kost ? För det är väl inte umgängessabotage? Kan vårdnadshavaren tex lämna ut en lapp på vad barnet får äta till umgängesföräldern? Läkare har skrivit läkarintyg till förskolan vad hon inte ska äta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om en förälder som har ensam vårdnad över ett barn har rätt att bestämma vilken kost barnet ska serveras under den tid barnet spenderar med umgängesföräldern. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i föräldrabalken (FB).

Vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnet

När man är vårdnadshavare har man både rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter och i takt med barnets stigande ålder och utveckling ska man ta större hänsyn till barnets önskemål och synpunkter (6 kap. 11 § FB). Som jag förstår det av din fråga är mamman ensam vårdnadshavare av barnet och det är då mamman som beslutar i frågor som rör barnets personliga angelägenheter och alla juridiska frågor som rör barnet. Att besluta i personliga angelägenheter kan innefatta exempelvis sjukvård och skolgång och sådant som gör att barnet får den omvårdnad, trygghet och goda fostran det har rätt till. Som jag tolkar din frågeställning har pappan umgängesrätt med barnet. Att ha umgängesrätt innebär inte att man får besluta i barnets personliga angelägenheter.

Under umgängestiden bestämmer inte vårdnadshavaren för vardagliga beslut

Under umgängestiden ansvarar den som har umgängesrätt för vardagliga beslut. Till vardagliga beslut kan räknas exempelvis val av kost, kläder och sovtider. Umgängesföräldern har som sagt inte rätt att besluta i frågor om barnets personliga angelägenheter precis som att vårdnadshavaren inte har rätt att besluta i vardagliga beslut under den tid barnet spenderar hos umgängesföräldern.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare