Får en delägare överlåta sin andel utan de andra delägarnas samtycke?

Hej Har en fråga ang att vi är fyra ägare till ett båthus,uppdelat 50/50 (tre syskon och en faster). Nu är det så att vår faster har givit bort sin andel till hennes bror utan samråd och medgivande från oss övriga. Får detta ske utan vår vetskap vad som händer med fastigheten? Brodern skriver till mig att han vill ha nyckel till båthuset och att vi ska bereda plats för honom. Kan tilläggas att vi har inte sett några handlingar som gåvobrev eller överlåtelse av denna andel.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om egendom som ägs av flera tillsammans hittas i Samäganderättslagen.

När flera samfällt äger egendom krävs samtligas medverkan vid beslut som rör egendomen. Enligt 2 § Samäganderättslagen krävs samtliga delägares samtycke för att en av delägarna ska få förfoga över egendomen. Med förfoga avses varje rättslig disposition, såsom överlåtelse exempelvis. Enda undantaget är ifall någon delägare på grund av sjukdom eller dylikt inte kan vara med om beslutet och dispositionen anses vara brådskande. Detta verkar ju dock inte vara fallet för er.

I praktiken innebär detta att er faster inte kan överlåta sin andel till sin bror utan samråd från er andra enligt lag.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare