FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/09/2018

Får en chef skicka hem anställd tidigare för dagen i brist på sysselsättning utan lön?

Hej,

på en arbetsplats utan kollektivavtal och avtalet är på timlön (utan specificerat antalet timmar per vecka).

Får en chef skicka hem dig tidigare för dagen i brist på sysselsättning utan lön för den återstående tiden av ditt pass?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är nej, chefen kan inte skicka hem dig för tidigt utan lön om du inte själv går med på det. Precis som med alla avtal så måste både du som är anställd och din chef följa villkoren i anställningsavtalet. Det inkluderar också avtalade arbetstider.

Är du så kallat timanställd och kommer överens om arbetspass inför varje enskilt arbetstillfälle så har du och din chef ändå ett avtal om arbetstiden. En sån här typ av anställning innebär att du och din chef sluter ett avtal inför varje enskilt arbetspass. Har ditt anställningsavtal inte något specifikt villkor om arbetstider och saknas kollektivavtal spelar det alltså inte någon roll.

Har du och din chef till exempel kommit överens om att du ska ta ett pass en måndag kl. 7-15, så har du rätt att jobba och få lön för det passet. Din chef kan inte tvinga dig att gå hem tidigare utan lön. Om det inte finns så mycket att göra en dag kan du och chefen däremot komma överens om att du går hem tidigare utan lön, men det krävs alltså att båda två går med på det och är införstådda med att du går miste om lönen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du funderar på något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare