Får en BrF ha straffavgifter för utebliven städning?

Hej, min bostadsrättsförening har lagt ett förslag till årsstämman att man blir debiterad 500 kr (per gång) om man inte kommer på vår- resp. höststädningen i föreningen. Jag har suttit med i andra styrelser och om jag inte kommer ihåg helt fel så får inte en bostadsrättsförening införa sådana avgifter. Vore tacksam för juridik hjälp i detta fall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Svaret är nej, en bostadsrättsförening får inte ta ut sådan straffavgift. Detta beror på att en bostadsrättsförening enligt 7 kap. 14 § Bostadsrättslagen (BRL) inte får ta ut extra avgifter för åtgärder som föreningen ska vidta enligt lag. I BRL framgår det vidare av 7 kap. 4 § BRL att det är bostadsrättsföreningens uppgift att hålla fastigheten i gott skick. Alltså får BrF:en inte ta ut en sådan avgift.

Lawline RådgivareRådgivare