Får en bostadsrättslägenhet användas som kontor?

Hej,

Får en bostadsrättslägenhet med föreningens medgivande användas som kontor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler kring bostadsrätter finns i bostadsrättslagen (1991:614), BRL.

Huvudregeln är att en bostadsrättshavare inte får använda lägenheten för något annat ändamål än det avsedda (7 kap. 6 § 1 st. BRL). Det avsedda ändamålet ska framgå av upplåtelseavtalet och är vanligtvis att bostadsrätten ska utnyttjas som bostad. Skulle lägenheten användas för annat ändamål än det överenskomna kan bostadsrätten förverkas (7 kap. 18 § 1 st. p 3). Föreningen får dock endast åberopa en avvikelse som är av avsevärd betydelse för föreningen eller någon annan medlem i föreningen (7 kap. 6 § 2 st.).

Bostadsrättslagen inrymmer inga bestämmelser som förbjuder en bostadsrätt från att utnyttjas som kontor. Närmare reglering om vad som gäller i just din bostadsrättsförening ska istället framgå av stadgarna. Skulle du vilja utnyttja bostaden som ett kontor bör det inte vara något problem så länge bostadsrättsföreningen ger sitt tillstånd till det.

Vänliga hälsningar,

Elin RidegRådgivare