Får en begravningsbyrå vara förrättningsman/män?

Det finns en begravningsbyrå, Funera, som har hand om ärendet. Kan de vara en förrättningsman el måste någon hos domstolen vara det?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Ja, de som jobbar på begravningsbyrån kan vara förrättningsmän. Lagen föreskriver att dödsbodelägarna ska utse vilka två personer som helst som är kunniga och trovärdiga (20 kap. 2 § ärvdabalk).

De enda som inte kan vara det är t. ex dödsbodelägare, boutredningsman eller testamentsexekutor.

Lawline RådgivareRådgivare