Får en arbetsgivare neka någon anställning pga facklig tillhörighet??

Hej! Jag sökte precis ett jobb som byggnadsarbetare, har alla meriter som krävs och arbetsgivaren verkade tycka om mig. Men när han fick reda på att jag var medlem i Byggnadsarbetarförbundet så fick jag inte tjänsten. Är det juridiskt okej att neka någon på detta sätt? Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Utgångspunkten är att en arbetsgivare får själv bestämma vem den vill anställa. Däremot finns det viss reglering som begränsar denna rätt, ex. diskrimineringslagen.

I 8 § Medbestämmandelagen (MBL) framgår det att om en arbetsgivare vidtar en åtgärd mot en arbetstagare för att denna ska inte utnyttja sin föreningsrätten föreligger det en föreningsrättskränkning som inte ska tålas. Emellertid tillämpas MBL enbart mellan arbetstagare och arbetsgivare. Därmed så kan inte MBL tillämpas mellan en arbetssökande och en arbetsgivare. Således får en arbetsgivare neka någon en tjänst på grund av att denne är med i facket.

Men, enligt svensk rätt så får man underhålla och ljuga under en anställningsintervju såvida de inte handlar om information som är väsentlig för anställningen, dvs sådant som har direkt betydelse för den arbetssökande möjlighet att utföra arbetet. I fall man undanhåller information som har direkt betydelse för anställningen kan anställningsavtalet hävas enligt Avtalslagen. Man bör dock undvika att ljuga eller undanhålla information även om det inte skulle vara olagligt eftersom detta inte är en bra start på anställningsförhållandet och det är inget jag heller skulle rekommendera. Om man ändå väljer att undanhålla ex. sin fackliga tillhörighet under en intervju och sedan blir anställd kan emellertid inte arbetsgivaren göra något eftersom MBL börjar gälla samma sekund som arbetsgivaren anställer någon.

Diskrimineringslagen kan tyvärr inte hjälpa dig heller eftersom fackanslutning inte omfattas av lagen, 1 § Diskrimineringslagen.

Tyvärr kan du inte göra så mycket åt din situation. Arbetsgivaren har som sagt rätt att neka någon anställning på grund av fackanslutning.

Lycka till med jobbsökande!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa SidénRådgivare