FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/03/2019

Får en arbetsgivare kräva att en anställd visar utdrag ur belastningsregistret?

Har en arbetsgivare (i detta fall enhetschef över kommunal hemtjänst) rätt att begära utdrag ur belastningsregistret efter att man arbetat som tillsvidareanställd under 3 år?

Borde inte det "skeppet seglat" eller åtminstone finnas krav på misstankar om brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga hinder för en arbetsgivare att begära registerutdrag från sina anställda. Inom vissa yrken, som främst rör barn och ungdomar, är det till och med en skyldighet innan man anställer någon (2 kap. 31 § skollagen).

Samtidigt finns det dock inte heller någon skyldighet för dig att gå med på att lämna utdrag ur belastningsregistret. Du kan alltså vägra utan att behöva frukta att arbetsgivaren säger upp dig, eftersom en sådan vägran knappast når upp till kravet "saklig grund" som gäller för uppsägningar (7 § LAS).

Vänligen

Pegah FazliRådgivare