FrågaARBETSRÄTTSjuk 18/07/2021

Får en arbetsgivare ifrågasätta en sjukanmälan?

Hej! Får en arbetsgivare ifrågasätta ens sjukanmälan? Låt säga att jag har sjukanmält mig efter att jag har vaccinerat mig (får ont i magen och i armen). Får arbetsgivare fråga varför jag är sjuk och sedan säga "jag tror dig inte"?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Information om sjukdom

En arbetsgivare ska inte försöka ta reda på orsaken till att du inte kan arbeta utan det ska räcka med att du informerat att det beror på sjukdom. Sjukdomen nedsätter arbetsförmågan, vilket är det enda som bör anses relevant för arbetsgivaren och om han kräver mer information kan du neka.

Arbetsgivaren har rätt till att ringa dig av omtanke och genuin oro men inte för att ifrågasätta din sjukdom eller på något sätt göra dig obekväm.

Förstadsintyg

Arbetsgivaren kan besluta om förstadagsintyg (läkarintyg tidigare än dag åtta) om det föreligger särskilda skäl och måste vara skriftligt.

Sjuklönelagen

Enligt sjuklönelagen är man som anställd skyldig att lämna ett läkarintyg efter åtta dagar sjukdagar för att ha rätt till sjuklön (9 § lag om sjuklön).

Sammanfattningsvis, arbetsgivaren är inte förbjuden att höra av sig till dig vid sjukdom av omtanke men bör inte ringa i syfte för att ifrågasätta eller på något sätt skapa en situation som gör det obekvämt för den anställde. Du som anställd har heller ingen skyldighet att uppge anledning eller besvara frågor om sjukdomen. Om arbetsgivaren vill ha en bekräftelse på sjukdomen kan denne kräva in ett läkarintyg.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare