Får en arbetsgivare ensidigt avbryta tjänstledighet?

Hej! Jag undrar ifall en arbetsgivare kan avsluta ens tjänstledighet/studieledighet? Kan dem avsluta den under några omständigheter eller går den inte att avsluta om man själv inte vill det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tjänstledighet

Att vara tjänstledig innebär att man får ledigt från sitt arbete utan betalning. Detta har man bland annat rätt till när man ska studera (1 § studieledighetslagen). Som utgångspunkt gäller att arbetsgivaren inte kan avbryta eller dra tillbaka en redan beviljad tjänstledighet. Detta gäller oavsett varför man har tjänstledigt. Det är alltså bara arbetstagaren som själv kan avsluta tjänstledigheten. Det är dock inte säkert att arbetstagaren får komma tillbaka till jobbet i förtid. Om arbetstagaren är tjänstledig för studier har denne rätt att återgå till arbetet när denne vill det. Dock måste arbetsgivaren informeras senast 2–4 veckor innan (10 § studieledighetslagen). I andra fall kan avtal och kollektivavtal reglera när man får återgå. Det finns däremot vissa situationer där arbetsgivaren ensidigt får avsluta tjänstledigheten. Detta gäller till exempel om arbetstagaren bryter mot eventuella villkor för tjänstledigheten såsom att arbetstagaren börjar arbeta hos någon som bedriver konkurrerande verksamhet.

Sammanfattning

Huvudregeln är att en arbetsgivare inte kan avsluta en redan beviljad tjänstledighet. Om arbetstagaren bryter mot eventuella villkor för tjänstledigheten kan dock arbetsgivaren ha rätt att säga upp tjänstledigheten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare