Får en åka till Sverige under väntetiden på uppehållstillstånd?

Hej. Min pojkvän är i Nya Zeeland just nu och har precis ansökt om ett working holiday visa i Sverige men han har redan köpt en biljett till sverige den 12/9. Får han lämna Nya Zeeland och åka till Sverige innan han har hunnit få sitt working holiday visa godkänt?

Jag hörde även att han inte får vara i Sverige när hans holiday working visa godkänns men han kan vara i annat valfritt land och resa tillbaka till Sverige efter att det har godkänts. (tex att vi åker på en kort resa inom Europa medan vi väntar)

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett working holiday visa är en form av uppehållstillstånd för unga personer som vill arbeta under viss tid i Sverige. Frågor gällande uppehållstillstånd regleras i Utlänningslagen.

Måste uppehållstillstånd beviljas innan inresa?

Huvudregeln är att en person som har ansökt om uppehållstillstånd i Sverige, även ska ha beviljats det tillståndet innan personen kommer till Sverige (5 kap. 18 § Utlänningslagen). Det är alltså inte giltigt att ansökan beviljas när personen redan befinner sig i Sverige. I andra stycket beskrivs undantagen exempelvis om personen har stark anknytning till någon i Sverige, förlängning av uppehållstillstånd eller om det finns synnerliga skäl för det.

Vad gäller för er?

Jag ser inte att någon av undantagen skulle vara tillämpliga på er situation. Ert förhållande skulle troligtvis inte anses inte som tillräckligt stark anknytning då ni inte är gifta eller sambos. Inte heller verkar någon av de andra undantagen vara tillämpliga. Därmed gäller huvudregeln och din pojkvän får inte komma till Sverige innan hans working holiday visa har beviljats.

Däremot som du skriver är det helt ok att vara i Europa som semester medan ni väntar. Det som krävs är endast att hans working holiday visa har beviljats så han kan visa upp beslutet tillsammans med sitt pass när han kommer till Sverige. Mer om handläggningstiden kan du läsa om på Migrationsverkets hemsida här.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare