Får en advokat ljuga om vissa förhållanden inför tingsrätten?

Hej!!

Jag undrar om en advokat få ljuga i brev till tingsrätten? I mitt fall påstår advokaten i brev till tingsrätten saker som jag absolut inte har gjort.

Han har också skrivit att företaget som är hans klient i tvisten är en av få företag i landet som är ISO 9001

Certificerade. Tyvärr är detta en osanning från advokaten då jag fått brev från samma företag att de inte är ISO 9001 certificerade.

Får en advokat i en tvist hitta på osanna påståenden för att hjälpa sin klient??

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

God advokatsed

Advokater utövar sitt yrke under tillsyn av advokatsamfundet. Advokatsamfundet kräver att dess medlemmar (de enskilda advokaterna) utövar sitt yrke under vad som kallas "god advokatsed". Detta är vägledande regler om hur advokater ska/får utöva sitt yrke och behandlar frågor om bl. a hur advokatbyråer ska drivas och skötas, hur advokaten får debitera för sina tjänster, hur advokater ska agera mot tingsrätt och motpart mm.

Den viktigaste aspekten i advokatyrket är att denne ska vara lojal mot sin klient. Det är här advokatens tystnadsplikt kommer in och att advokaten alltid ska arbeta för klientens bästa.

Får en advokat ljuga?

Enligt god advokatsed får inte en advokat främja orätt. Med detta menas bl. a att en advokat inte får medverka till eller underlätta brottslig verksamhet eller främja sin klients intressen på ett otillbörligt sätt. Kravet på att inte främja orätt innebär i grova drag att en advokat ska agera enligt lag och moral och på ett sätt som främjar "hederlighet och redbarhet inom rättssamhället", med allt vad det kan innefatta.

Om en advokat påstår att en viss omständighet föreligger (exempelvis att dennes klient är ISO 9001-certifierad) i ett mål, trots att hen vet att denna omständighet inte är sann, kan det absolut ses som att advokaten på ett otillbörligt sätt främjar sin klients intressen, och agerandet borde då kunna angripas genom reglerna om god advokatsed. Det är nämligen inte i enlighet med varken lag eller moral (och alltså heller inte med god advokatsed) att ljuga för domstolen för att ens klient ska vinna fördelar.

Om advokaten inte vet om att omständigheten är sann anses denne dock inte kunna klandras för det, även om en advokat borde ha ganska ingående kunskaper om dess klients förhållanden av vikt vid en rättegång. Om det är en omständighet som åberopats "av misstag" och som egentligen inte har någon större betydelse i målet, utan kanske mer tjänar som en oviktig detalj i en bakgrundsberättelse, kan det troligtvis vara svårare att hävda att advokaten brutit mot god advokatsed.

Sammanfattning:

Nej, en advokat får inte (medvetet) ljuga om ett visst förhållande. Detta strider mot god advokatsed och advokaten riskerar då att utestängas ur advokatsamfundet.

Du kan hitta ett faktadokument från Sveriges Advokatsamfund med vägledande regler om god advokatsed och vad den innebär i praktiken här.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare