FrågaEKONOMIÖvrigt31/01/2024

Får en advokat begära en kreditupplysning för sin klients räkning?

Får en advokat begära en kreditupplysning på mig om hans kund bett om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om en advokat får begära en kreditupplysning om en motpart för sin klients räkning. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i kreditupplysningslagen (KuL) och ett vägledande uttalande från Sveriges Advokatsamfund.

En advokat får begära en kreditupplysning men endast om klientens namn uppges

En kreditupplysning om en fysisk person, som inte är näringsidkare, får inte lämnas ut till någon annan än den som har ett legitimt behov av kreditupplysningen (9 § KuL). Det finns dock ett vägledande uttalande från Sveriges Advokatsamfund som gäller tystnadsplikt vid kreditupplysning för en klients räkning. Uttalandet kom efter att en advokat ställt frågan om det är förenligt med god advokatsed att begära en kreditupplysning för en klients räkning, om en motpart, utan att därav avslöja klientens namn. Advokatsamfundet bekräftar att det kan ingå i en normal del av ett advokatuppdrag att begära en kreditupplysning om en motpart.

Ett kreditupplysningsföretag måste begära in uppgifter om vem det är som är den egentliga beställaren av kreditupplysningen innan en kreditupplysning lämnas ut. I Advokatsamfundets vägledande uttalande framgår att en advokat således måste inhämta sin klients samtycke till att klientens namn uppges vid beställningen av kreditupplysningen Detta måste vidare ske innan kreditupplysningen om motparten begärs. Detta innebär att en kreditupplysning inte får begäras av en advokat för sin klients räkning om samtycke från dennes klient saknas.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare