FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/02/2014

Får en 15-åring köpa en tv för intjänade pengar?

Hej! Om jag 15 år gammal, rent hypotetiskt skulle vilja köpa en TV från min vän med pengar som jag själv har tjänat in genom att arbeta och en TV som min vän har fått som gåva utav hans föräldrar, har mina föräldrar då rätt att häva köpet ifall det inte godkänner handlingen? I sådana fall vad skulle göra att köpet inte blir godkänt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelserna om underårigs rätt att råda över sin egendom regleras i föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381#K9P1S1

Huvudregeln är att man inte får råda över sin egendom (bland annat pengar) och inte ingå avtal innan man fyllt 18 år enligt 9:1 FB. Det innebär i ditt fall att om du exempelvis skulle köpa en TV skulle dina föräldrar kunna ogiltigförklara köpet på grund av din ålder (9:7).

Undantaget till denna regel är att man får göra vad man vill med pengar man tjänat in genom eget arbete EFTER DET att man fyllt 16 år (9:3). Jag vill alltså understryka att om du har tjänat in 5 000 kr när du är 15 har du alltså inte rätt att använda dem hur du vill så fort du fyller 16. Det är endast pengarna som du tjänar från din 16-års dag och framåt som du får använda hur du vill.

Om du är 15 innebär detta alltså att dina föräldrar i nuläget har rätt att neka dig att köpa din kompis TV - trots att du tjänat in pengarna själv vilket beror på att du saknar rättshandlingsförmåga som i sin tur innebär att du inte kan ingå avtal hur som helst med bindande verkan.

Jag hoppas att detta klargjorde för dig!

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare