FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/09/2018

Får en 15-åring köpa en moped?

Hej, jag är 15 år och har AM körkort. Jag vill köpa en moped och undrar över kvittot som man signerar. Får jag genomföra mitt köp utan mina vårdnadshavares samtycke? Samt om mina vårdnadshavare samtycker måste dem signera kontraktet? Eller måste man signera sådant kontrakt? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om omyndigas förmåga att ingå avtal som exempelvis köp finns i föräldrabalken.

Om man är under 18 år som du är så innebär det att man är omyndig. Omyndiga får inte råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i vidare mån vad som följer av lag (9 kap. 1 § föräldrabalken). Det innebär att det är dina vårdnadshavare som har rätt att bestämma över din egendom. Att du inte får åta dig förbindelser innebär att du inte kan ingå ett köpeavtal eftersom du då tar på dig en skyldighet att betala köpesumman. De enda avtal du kan ingå på egen hand är sådana där du inte blir skyldig att ge någon motprestation, exempelvis ett avtal där du får en gåva.

Om du vill köpa mopeden måste du alltså ha samtycke från dina vårdnadshavare. Om du inte har samtycke från dina vårdnadshavare kan det bli så att avtalet blir ogiltigt och att du måste lämna tillbaka mopeden (9 kap. 6 och 7 §§ föräldrabalken).

När det gäller kontrakt och om man måste skriva under ett sådant vid köpet beror det på vem du köper mopeden av. Köper du den av en återförsäljare har de förmodligen skriftliga kontrakt som de vill ha underskrivna. Köper du av en privatperson är det upp till dig och säljaren om det ska finnas ett skriftligt kontrakt. För att försäkra sig om att det ni kommer överens om går att bevisa senare skulle jag rekommendera att ni skriver ett kontrakt. Om du har fått samtycke att köpa mopeden kan du skriva på kontraktet själv, däremot kanske säljaren vill att dina vårdnadshavare är med och skriver på för att försäkra sig om att du har tillåtelse att köpa mopeden. Om du vill köpa av den säljaren får du följa dennes vilja och be dina vårdnadshavare skriva under kontraktet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare