FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga19/12/2018

Får en 15-åring köpa en häst utan föräldrarnas samtycke?

Hej! Får jag som minderårig (15 år) köpa en häst utan målsmans underskrift på köpet? Dvs gör säljaren fel genom att sälja till mig som är 15 år utan att någon av mina föräldrar skriver på köpet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör en minderårig persons förmåga att själv ingå avtal utan föräldrarnas samtycke kikar vi närmare på föräldrabalken (FB).

Huvudregeln är att du som minderårig inte får köpa hästen själv

Den klara huvudregeln är att du som 15 år gammal och minderårig inte får lov att ingå avtal och köpa saker på egen hand utan dina föräldrars samtycke (9 kap. 1 § FB).

Du får därför inte köpa hästen utan att dina föräldrar samtycker till köpet.

Avtalet och köpet blir ogiltigt om du köper hästen

Om du skulle köpa hästen utan dina föräldrars samtycke och utan att dina föräldrar i efterhand ger sitt samtycke blir avtalet och köpet ogiltigt (9 kap. 6 § första stycket FB).

Du kommer få tillbaka pengarna och säljaren hästen

När avtalet ogiltigförklaras blir följden att du ska ge tillbaka hästen till säljaren, som ska ge tillbaka pengarna du betalade för den (9 kap. 7 § första stycket FB).

Slutsats

Både du och säljaren gör fel om du som 15 år gammal skulle köpa en häst utan dina föräldrars samtycke.

Om du skulle lura säljaren till att tro att du är äldre än vad du är, att du har dina föräldrars samtycke eller liknande kan du bli skadeståndsskyldig (9 kap. 7 § andra stycket FB).

Mina råd

Om du vill ha en häst, prata med dina föräldrar.

Om dina föräldrar inte vill ge dig sitt samtycke, vänta till dess att du åtminstone är 16 år gammal och har tjänat in tillräckligt mycket egna pengar för att kunna köpa hästen utan dina föräldrars samtycke (9 kap. 3 § första stycket FB).

Jag hoppas att du snart får din häst!

God jul!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare