FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2022

Får den ena föräldern hindra den andra föräldern från att träffa deras gemensamma barn?

Hej. Funderar på hur allt ska gå till när de gäller underhåll och vad som gäller angående kläder m.m Jag och mamman till mitt barn har varit i vårdnadstvist vi har försökt med samarbets samtal men de funkar aldrig. Jag är ingen höginkomsttagare eller så och jag bor på annan ort han är varannan helg hos mig och mamman har hela barnbidraget och så betalar jag underhåll på 1673 kr i månaden. Hon vill dock att jag ska betala 4800 kr varje månad för hon tycker att de är rimligt. Och då är de inte så att han inte har dom grejer han behöver här hos mig. Och nu när jag sagt att de går inte dom pengarna har jag inte så vägrar hon skicka kläder. Hob Har även struntat i att skicka ner han till mig min helg även fast vi har en dom på varannan helg. Sonen är 9 år Vad gäller vid detta. Kan göra på de här sättet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du främst undrar över om din fru har rätt att dels inte låta dig träffa ert gemensamma barn, trots att det finns en dom på att du varannan helg ska få träffa den, med hänvisning till att du inte vill betala mer i underhållsbidrag. Har jag misstolkat din fråga är du välkommen att ställa en fråga på nytt där du ytterligare klargör omständigheterna i ditt fall.

Det bästa för barnet är oftast att få träffa dennes båda föräldrar

En utgångspunkt är att ett barn har rätt att få träffa den förälder som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § FB). Detta i och med att oftast är det bästa för barnet att denne har kontakt med båda sina föräldrar och alltså inte endast med den förälder som barnet bor ihop med (jfr 6 kap. 2 a § andra stycket FB). Mot bakgrund av att domstolen har fastställt att din son ska vara hos dig varannan helg så utgår jag från att det bästa för din son är att han ska få umgås med dig i denna omfattning och att det är något som han vill göra.

Verkställighet av en dom om umgänge

Med anledning av att mamman till ditt barn inte rättar sig efter en dom om umgänge kan du vända dig till tingsrätten i den ort där ditt barn bor och där ansöka om s.k. verkställighet (21 kap. 1 a § FB). Det tingsrätten isåfall kommer att göra är att göra en verkställighetsprövning. Denna verkställighetsprövning kommer troligtvis i första hand mynna ut i att domstolen fattar beslut om att en medlare, exempelvis en person inom socialtjänsten, ska utses i syfte att försöka få till stånd ett frivilligt överlämnande av din son (21 kap. 2 § första stycket FB). Väljer mamman till ditt barn att inte inom denna tid lämna ifrån sig ditt barn till dig så kommer domstolen att besluta om vite. Väljer mamman, trots att vite beslutats, att inte skicka sonen till dig så kan domstolen besluta om att det ska ske hämtning av din son (21 kap. 3 § FB).

Brottsligt att inte låta dig träffa din son

Vidare ska det nämnas att det kan till och med vara så att mamman har begått ett brott när hon hindrade din son från att träffa dig. När en förälder hindrar den andra föräldern från att träffa sitt barn som är under 15 år kan nämligen den hindrande föräldern dömas för egenmäktighet med barn under den förutsättningen att den hindrande inte haft beaktansvärda skäl för hindrandet (7 kap. 4 § BrB).

Mitt råd till dig är i första hand att påtala för mamman att om hon inte skickar sonen till dig så kommer du att vända dig till tingsrätten och där ansöka om verkställighet av domstolens fattade dom om att din son ska träffa dig varannan helg. Understryk att om du ansöker om verkställighet så riskerar hon att få betala vite. Hjälper inte detta så rekommenderar jag dig att boka tid hos en av våra jurister som i sin tur kan hjälpa dig att upprätta en ansökan om verkställighet av domen. Du kan isåfall boka tid direkt på https://www.lawline.se/boka.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att allt löser sig!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare