Får den andra maken vända sig till samma byrå som den första maken redan fört kontakt med?

Hej!

Jag undrar över många saker men just nu en specifik fråga.

Innan jag skickade in skiljsmässopapper så tog jag kontakt med en advokatbyrå via mail, som jag vet att min man skulle använda sig av senare om det blev aktuellt.

Jag berättade litegrann om min situation i mailet. Jag fick aldrig något svar förutom auto-mail om att dom hade tagit emot mitt mail.

Nu har jag en annan jurist och en annan byrå men jag vet att min man vänder sig till advokatbyrån jag mailade.

Kan jag på något vis hävda att han inte kan använda sig av dom eftersom jag redan har varit i kontakt med dom åt mina vägnar??

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Din make får vända sig till vilken byrå han vill

Vad det gäller din make är han fri att vända sig till - och även anlita -vilken byrå han vill. Detta gäller även om du varit i kontakt med byrån tidigare.

Advokaten måste följa god advokatsed

Vad det gäller advokatbyrån och den advokat som din man anlitat har advokatsamfundet vissa vägledande regler om god advokatsed. Till dessa hör bland annat att en advokat inte får anta ett uppdrag om det föreligger en intressekonflikt eller beaktansvärd risk för sådan. Det skulle i praktiken kunna föreligga när samma advokat också företräder/tidigare har företrätt motparten i saken. Som jag tolkar din fråga har du själv dock inte anlitat byrån som din man nu anlitar, även om du visserligen vid ett tidigare tillfälle mailat byrån. Jag kan därför inte se att byrån eller den aktuella advokaten som hjälpt din man skulle ha gjort något fel.

Sammanfattningsvis kan du inte hävda att din man inte får använda sig av den aktuella byrån för att du tidigare redan varit i kontakt med dem. Inte heller verkar byrån eller den aktuella advokaten ha gjort något fel.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare