FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/10/2018

Får butiker neka personer från att köpa energidricka?

Hej,

När min son va på Willys och handlade med sina kompisar och en av kompisarna köper energidryck och den personen visar legitimation och har åldern innne. Men sen säger han i kassan att även dom andra ska visa legitimation fast dom i te köpte energidrycker för han göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det får butiken göra.

I Sverige har vi ingen lag som vare sig förbjuder att minderåriga köper energidricka, eller förbjuder personer med åldern inne att köpa ut energidricka åt minderåriga personer. Men Svensk dagligvaruhandel har infört en (frivillig) riktlinje med en åldersgräns på 15 år som följs av många butiker i Sverige. Om vi ser den riktlinjen tillsammans med den så kallade "avtalsfriheten" (friheten att bestämma vem man vill ingå avtal med), så innebär det att butiker vFår äljer själva om de inte vill sälja energidricka till minderåriga personer. Eftersom det råder avtalsfrihet så står det också butiker fritt att neka en person, med åldern inne, från att köpa energidricka om de anser att det finns en risk att denna kommer hamna i händerna på en minderårig. Dvs. butikerna tillämpar samma rutiner som för exempelvis alkohol.

Det ska tilläggas att när en butik väljer att neka en person från att köpa en vara med hänsyn till dennes ålder så är det, i detta fall, INTE diskriminerande. Visserligen är ålder en diskrimineringsgrund (1:4 Diskrimineringslagen), men det finns ett berättigad syfte (2:12 b Diskrimineringslagen): nämligen att förhindra barn och ungdomar från att överkonsumera eller missbruka energidrycker.

Livsmedelsverket har fått i uppdrag av regeringen att titta närmare på en begränsning av energidrycksförsäljningen till barn och unga. Kanske kommer det en lagreglering om detta snart?

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare