Får BRF bestämma vilken bil jag ställer i min p-ruta?

Hej. Jag har en bostadsrätt och hur en parkeringsplats där. Nu har jag fått höra av ordförande att den ända bilen jag får parkera där är den jag står som ägare på. Så med andra ord om jag har en hyrbil,lånnebil, leasingbil eller låter npgon ställa sig där som kommer och hälsar på mig ges parkerings böter. För mig är det märkligt och jag undrar om det verkligen är något man kan rent lagligt få göra? Jag hyr ju o betalar för min parkering , får inte jag ställe vilken bil jag vill där då? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag uppmärksamma dig på att det råder avtalsfrihet i det svenska rättssystemet. Det innebär att man är fri att avtala om i princip vad man vill.

Mitt första råd till dig är därför att du tar fram hyresavtalet och läser det. Om det inte finns en klausul som konstaterar att du endast får ställa bilar du står som ägare på, så kan du ignorera denna ordförande. Om de börjar försöka genomdriva ett sådant krav bör du vända dig till en advokat för att få råd om hur du kan stämma bostadsrättsföreningen på grund av avtalsbrott (de tillåter dig inte att utnyttja din p-ruta i enlighet med avtalet).

I det fall det finns en klausul i avtalet som inte tillåter dig att parkera annat än en bil du äger enligt trafikregistret, så kan det enligt lag finnas en möjlighet att jämka avtalet. I 36§ Avtalslagen finns en bestämmelse som innebär att avtal som är oskäliga kan jämkas. Ett hyresavtal med en sådan klausul som ordföranden beskriver skulle kunna anses vara oskälig då den begränsar din rätt att utnyttja p-rutan väldigt kraftigt.

Om p-rutan ingår i bostadsrätten och det därmed inte finns ett separat hyresavtal bör du se efter vad som gäller för p-platser i bostadsrättsföreningens stadgar. Där kan det finnas regler som bostadsrättshavare är tvungna att förhålla sig till.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Ha det bra!

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare