Får bostadsrättsföreningar ta ut avgifter av de medlemmar som inte deltar på städdagar?

Kan en bostadsrättsförening ha arbetsplikt i sina stadgar och ta ut betalning om man inte närvarar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Svar

Svaret på din fråga är nej. En bostadsrättsförening får inte ha arbetsplikt i stadgarna samt ta ut en avgift om bostadsrättsinnehavarna inte deltar i arbetet.

Rättslig motivering av svaret

Den lag som är aktuell är Bostadsrättslagen (BrL). Ur 7:4 BrL framgår det att det är föreningen som är skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick. Det är alltså föreningen som ansvarar för det yttre underhållet, som exempelvis gräsklippning och städning. I 7:14 BrL stadgas att de enda avgifterna som föreningen får ta ut är årsavgift för den löpande verksamheten samt, om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift, pantsättningsavgift och avgift för andrahandsupplåtelse. Föreningen får inte ta ut några fler avgifter än dessa, vilket betyder att de inte får kräva betalt av de medlemmar som inte deltar på exempelvis städdagar.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare