Får bostadsrättsföreningar neka en person medlemskap pga ålder?

Min mamma har köpt en bostadsrätt men är orolig att föreningen nekar henne medlemskap. Får en Brf med nedre åldersgräns 55 år och övre åldergräns 75 år hindra någon äldre än 75 att köpa en lägenhet? Är inte det åldersdiskriminering och får jag i så fall rätt i sak i hyresnämnden eller vart vänder jag mig? Behöver jag juridisk hjälp att författa underlag till hyresnämnden eller hur gåt jag tillväga? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Generellt angående en bostadsrättsförenings rätt att neka medlemskap

En bostadsrättförenings har rätt till att neka en person inträde i föreningen men bara under vissa omständigheter. Dels ska kriterier i föreningsstadgarna vara uppfyllda för att medlemskap ska accepteras, exempelvis att det inte ska vara en juridisk person eller att man ska ha för avsikt att bo i lägenheten, dels ska den som ansöker om medlemskap kunna godtas som bostadsrätthavare exempelvis kan man neka en person som är insolvent. Detta finns föreskrivet i 2 kap. 3 § bostadsrättslagen.Diskriminering ska däremot inte förkomma vid bedömning om en person ska få bli medlem.

Det aktuella rättsläget

Rättsläget angående tillämpning av åldersgränser vid bostadsköp är oklart. Det finns i sig inga hinder för personen att köpa en lägenhet. Problemet uppstår när bostadsrättsföreningen nekar personen medlemskap i föreningen. Åldersdiskriminering diskuterades i en proposition från 2011 (prop. 2011/12:159 s.42) och ingår sedan 1 januari 2013 i diskrimineringslagen. Där nämndes det mycket kortfattat att en nedre åldersgräns för medlemskap i en förening anses ha berättigande syfte såsom socialt värde för de äldre som bor i ett seniorboende. Dock bör det uppmärksammas att en förening inte ska få neka en person medlemskap på grund av ålder om det rör sig en "vanlig" bostadsrättsförening. Däremot nämns det att ha en övre åldersgräns kan anses tveksamt i förhållande till likabehandlingsprincipen.

Att exempelvis säga att det finns ett behov av att medlemmarna ska kunna hjälpa till med vissa sysslor bör inte berättiga föreningen att neka medlemskap. Detta eftersom ålder i sig inte bör utgöra den enda faktor till nekande av medlemskap, en 75-åring kan exempelvis vara "piggare" än en 65-årig beroende på omständigheterna. Tyvärr är rättsläget relativt oklart eftersom det inte har uppkommit någon praxis på området.

Vad kan ni göra?

Om ni nekas medlemskap får ni vända er först till hyresnämnden. Om ni inte skulle vinna bifall där kan man överklaga beslutet till hovrätten. Det är alltid att rekommendera att söka juridisk hjälp när man vänder sig till domstol. Detta eftersom en jurist sannolikt vet vad man ska yrka på och vad som talar till ens fördel. Jag kan tyvärr inte svara på om ni får rätt i sak eftersom rättsläget är oklart, vilket det kommer vara tills man får ett avgörande som berör frågan.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare