Får banken fråga varför jag får digitala överföringar till mitt konto?

Är det lagligt att bankerna frågar varför man får digtala pengar överföringar via t'ex Swish eller andra digitala överföringar till kontot?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bankerna har höga krav på att de ska ha en god kännedom om dig som kund och dina bankaffärer enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Enligt lagen får banken inte utföra transaktioner utan att känna till kundens syfte. Banken åläggs således att samla in information om sina kunder för riskbedömning. Om transaktionens syfte är oklart har banken en skyldighet att hämta in mer information. Brister banken i denna plikt kan banken förlora sitt tillstånd att bedriva verksamhet. Information du lämnar till banken omfattas av banksekretess (se 1 kap. 10 § lag om bank- och finansieringsrörelse) och dataskyddsförordningen (GDPR). Om du har regelbundna insättningar på ditt konto behöver banken få information om varifrån pengarna kommer. Det är således lagligt och en skyldighet för banken att få sådan information.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänlig hälsning,

Michella Lina SaidRådgivare