Får arbetsgivaren förlänga provanställningen på grund av praktiska skäl?

Hej,

Jag undrar vad som gäller angående provanställning. Jag blev provanställd from 29/4. Då fick jag provanställning t.om den 15/11, med hänvisning till 2 veckors semester. Kan tilläggas att jag nu är anställd av bemanningsföretag som sedan ska gå över i fasttjänst hos företaget jag jobbar på.

Nu när det börjar närma sig så får jag reda på att de vill flytta fram datumet för min provanställnings slut till 1/12. Får man göra så här? Företagets resonemang är att annars blir det mitt i en löneperiod, men jag är besviken på hanterandet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är arbetsrättslig och regler på området finns i lagen om anställningsskydd (LAS). I lagens sjätte paragraf regleras provanställning. Där stadgas att anställningsavtal får träffas om provanställning om prövotiden är högst sex månader. Den anställde har därmed rätt att få övergå från provanställning till en fast anställning efter sex månader. Arbetsgivaren får inte skjuta upp övergången från provanställning till fast anställning och det spelar ingen roll om det medför olägenheter för arbetsgivaren.

I ditt fall innebär detta att din arbetsgivare inte har rätt att skjuta upp din övergång till fast anställning. Att arbetsgivaren vill vänta på grund av att övergången annars blir mitt i en löneperiod har ingen betydelse. Din provanställning ska bestå i högst sex månader.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare