FrågaARBETSRÄTTSjuk 28/07/2021

​Får arbetsgivare gå hem till en anställd som är sjukskriven?

Får en chef komma oanmäld till en som är sjukskriven? Detta har nu hänt 2 ggr!

Är det verkligen korrekt att de får det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar om en arbetsgivare har rätt att gå hem till en anställd som är sjukskriven för att 'kontrollera' läget.

När man är sjukskriven är man frånvarande från arbetet och ej i tjänst. Det finns olika regleringar kring från när en anställd ska uppvisa intyg för att ha rätt till sjuklön. Utöver detta har arbetsgivare ingen rätt att kräva att den sjukskrivne ska svara i telefon när man inte är i tjänst eller komma hem till den en för att se om man är sjuk. Har det hänt upprepade gånger råder jag dig att ta upp detta med din arbetsgivare och därefter läkare för att lösa situationen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare