Familjerätt; Arvsskifte och boutredningsman

Arvskifte: När bekostar dödsboet inte en skiftesman? Alltså är man själv tvungen att bekosta skiftesman i något läge? Mvh Lars-Åke

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline.

Man kan säga, att utgångspunkten är att dödsbodelägarna (dvs arvingar och ev. testamentstagare) själva sköter själva arvsskiftet. Begär någon delägare att skiftesman ska utses, så sker emellertid också detta, se 19:1 Ärvdabalken. Det är i så fall dödsboet som ska betala arvode och ersättning till skiftesmannen, se 23:5 Ärvdabalken

Möjligen kan det finns ett undantag till denna regel i en situation där boet saknar medel för arvode och kostnadsersättning. Det finns en uttrycklig regel för detta fall vad gäller boutredningsman, se 19:19 Ärvdabalken. Är det så, att dödsboet saknar medel rekommenderar jag att du återkommer till oss.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Det kan slutligen vara värt att observera att de personer som förordnas av rätten under ett arvsskifte har olika beteckningar enligt lagen på grund av att de har olika uppgifter. Notera att om en boutredningsman är förordnad är denne utan särskilt förordnande både bodelningsförrättare och skiftesman.

Lawline RådgivareRådgivare