FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/09/2019

Familjeproblematik

Min flickvän har under 1 år blivit tvingad till att träffa en kille av sin mamma som hon verkligen inte vill ha kontakt med och om hon inte gör det så får hon utskällning, hennes mamma tar hennes kläder eller ger henne utegångsförbud. Under 1 år så har hon tjatat på henne att gilla någon annan. Är inte det utpressning och olaga tvång? Hon följer ju inte barnens rättigheter alls. Vad för straff kan mamman få om vi anmäler henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Dessa situationer är aldrig lätta eller roliga att behöva ta tag i. Familjeproblematik är aldrig lätta situationer att ta tag i eftersom det är så mycket laddade känslor inblandat. Jag vet inte hur gammal du eller din flickvän är men jag kommer att försöka hjälpa er så gott jag kan. Det första tips som jag kan ge er är att försöka prata med en vuxen, som ni båda känner att ni kan lita på och som kan hjälpa er! Du kanske kan prata med dina föräldrar och be om hjälp. Annars kan ni alltid kontakta Bris eller Socialtjänsten. Socialtjänsten har som uppgift att du ska kunna kontakta dem om man för exempelvis inte känner sig trygg hemma, att det är bråk i familjen osv. Dit kan ni alltid gå och be om hjälp. Sedan ska jag säga att en människa kan aldrig bli tvingad till att göra något som den inte vill eller känna något som den inte vill känna. Var och en av oss människor har rätt till sitt eget liv och har rätten att själv bestämma över sitt liv. Dock så om man är under 18 år har man föräldrar som är vårdnadshavare och förmyndare. Alla personer under 18 år ska ha en förmyndare. Förmyndaren har som yttersta uppgift en försörjningsplikt. Alla föräldrar/förmyndare har som uppgift att sina barn mår bra och får en trygg och bra uppväxt.

Brotten Olaga Tvång och Utpressning

Jag kommer att förklara för dig brotten som du frågar efter, men jag tycker att ni ska sätta er ner prata med en vuxen eller kontakta socialtjänsten. Jag vill dessutom förklara för dig att jag säger inte att personen som du pratar om riskerar att bli åtalad för dessa brott, utan jag förklarar bara vad det är för brott som du nämnt ovan. Det är alltid upp till en åklagare att bestämma vad som är brottsligt och vad som inte är brottsligt beteende. Jag kommer enbart som jag sagt ovan förklara vad dessa brott innebär. Jag tycker som jag sagt ett antal gånger att ni ska prata med en vuxen om det är så att din flickvän inte mår bra över situationen. Jag vill att ni pratar med någon som kan hjälpa er, vuxna är till för att hjälpa till.

Olaga tvång är ett brott som framkommer i Brottsbalken 4 kap 4 §. Detta är ett allvarligt brott och kan ge som maximalt fängelse på högst 2 år. För olaga tvång krävs det att en person känner sig tvingad att göra något, att man blir så skrämd att man tvingas agera. Det kan exempelvis vara att personen hotar offret genom att hota dennes anhöriga eller hotar om att skada offret.

Utpressning är ett brott som framkommer i Brottsbalken 9 kap 4 §. Detta är även det ett allvarligt brott. Utpressning i lagens mening betyder att en gärningsman utövar olaga tvång mot offret som leder till offret gör en form av förmögenhetsöverföring. Ett exempel är att någon hotar någon med att döda den personen om den personen inte ger gärningsmannen pengar. Detta brott är allvarligt som jag nämnde ovan och kan ge upp till 2 års fängelse.

Sammanfattning

Om jag vore er skulle jag försöka hitta en person eller flera som ni kan prata med. Det är alltid lättast att försöka finna någon som man kan diskutera med och få olika perspektiv på saker och ting. Om ni känner att ni vill ha mer hjälp så ska ni kontakta Socialtjänsten, de har som sagt uppgift att alla barn och familjer mår bra. Ni kan även kontakta BRIS (nummer: 116 111 - öppettider 14-21), som är en väletablerad hjälporganisation för barn och unga. Jag hoppas jag hjälper er lite på vägen och att allt löser sig på bästa sätt! Om du eller ni har fler frågor kan ni alltid kontakta mig igen.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare