Familjemedlemmar som testamentsvittnen

Hej Kan en syster och hennes man till min mamma, Moster och hennes man till mig, sett skriva under ett testamente/ Gåva av enskild egendom. Från min mamma pappa till mig? Eller måste de vara någon utanför släkten

Lawline svarar

Testamente ska upprättas skriftligen och ska vara bevittnat av två personer, enligt 10 kap. 1 § ärvdabalken. Vem som kan vara vittne framgår av 10 kap. 4 § ärvdabalken. Ett gåvobrev är inte belagt med formkrav (med undantag av till exempel gåva avseende fast egendom som alltid kräver ett skriftligt avtal) och något krav på bevittnande finns således inte. Det kan emellertid vara lämpligt att göra ett skriftligt gåvobrev och få detta bevittnat ur bevishänsyn vid en eventuell framtida tvist. Det finns därför inga regler om vem som kan vara vittne till ett gåvobrev.

Följande gäller krav på vittnen till testamente. Enligt 10 kap. 4 § 1 st ärvdabalken får inte testatorns make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap (förälder, far- eller morförälder, barn eller barnbarn osv) eller svågerlag (genom äktenskap/partnerskap) till testatorn eller är testatorns syskon vara vittne till testamente. Enligt 10 kap. 4 § 2 st får inte heller någon bevittna ett förordnande till sig själv, en make eller sambo, ett syskon eller någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag med någon som blivit förordnad i testamentet.

Din syster och hennes man kan inte vara vittne till ett testamente upprättat av din mamma på grund av att din syster står i direkt nedstigande släktskap från din mamma och hennes man i direkt nedstigande svågerlag med din mamma. Din moster och hennes man kan bevittna ett testamente som du upprättar, men inte ett testamente upprättat av din mamma. Mostern är i sådant fall syskon till testatorn. Vad jag kan se finns dock inget hinder från att mosterns man skulle vara vittne, förutsatt att testamentet inte tillerkänner mostern någon rätt enligt testamentet.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare