Familjeåterförening och barnkonventionen

Hej

Jag är svensk medborgare och har barn med en man som blivit utvisad. Han har en dotter på 10 från tidigare förhållande samt så har vi 2 gemensamma barn varav den ena kommer att födas i mellandagarna och den andra är 3 år. Han har även en bonusdotter på 5 som jag fick i tidigare förhållande som han är heltidsfar till sen barnet var 1 månad då barnet inte har någon kontakt med sin biologiska far. Nu har han blivit utvisad trotts alla dessa barn här i Sverige som alla är svenska medborgare. Från och med den 1/1-2020 träder barnkonventionen laga kraft och min undran är m mina barn kan stämma migrationsverket för att de förlorar sin far? Det sista barnet får inte ens chansen att vara med sin far.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer oss för att ställa din fråga.

Huvudregeln när man söker anknytning till någon är att det ska göras från utlandet enligt 5 kap.18 § första stycket utlänningslagen. Sedan finns ett undantag att kunna söka inifrån Sverige men detta beror på från fall till fall. MIG 2011:27 är ett exempel på när en pappa fick söka anknytning till sitt barn när han redan befann sig i Sverige. Migrationsverket har dock en möjlighet att avslå en ansökan inifrån på grund av den reglerade invandringen, det vill säga om det inte finns skäl nog att tillämpa undantaget så att mannen kan söka när han redan är i Sverige. För att återkoppla till din fråga uppfattar jag det som att mannen har varit i Sverige under processen och det kan ha påverkat att han fick avslag. Det betyder att han kan behöva åka till sitt hemland och söka därifrån istället. Barnkonventionen är en del av internationell folkrätt och det betyder att Sverige måste förhålla sig till konventionen även om den inte har trätt ikraft som lag än. Skillnaden är att du som enskild inte kan stämma Migrationsverket på grund av att de inte har tillämpat konventionen, förrän den blir lag. Detta beslut har tagits innan år 2020 och det betyder att du inte kan gå tillbaka i tiden och stämma Migrationsverket för något som inte gällde när beslut fattades.

Om du har ytterligare frågor får du gärna återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare