Familjeåterförening

Hej

Jag har ett förhållande med en man ifrån Gaza och nu väntar vi barn. Hur lång tid tar det att få uppehållstillstånd i Sverige för honom efter att vårat gemensamma barn är fött?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga, utgår jag ifrån att du är svensk medborgare, och att du inte har ingått äktenskap eller har registrerat partnerskap med mannen som du har ett förhållande med.

Du omfattas av familjeåterföreningen som grundas i EU lag. Bara din närmaste familj kan flytta till dig, vilket innebär make/maka, registrerad partner eller sambo och barn som är under 18 år. Däremot, om du är medborgare eller har permanent uppehållstillstånd, kan även den du planerar att gifta dig eller bli sambo med i Sverige ansöka om uppehållstillstånd för att flytta till dig.

Vidare, har du försörjningskrav (du ska kunna försörja dig själv och din familj). Du måste också ha en bostad av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo tillsammans i när din familj flyttar till Sverige. Se vidare instruktioner på Migrationsverkets hemsida (om familjeåterförening).

För att konkret besvara din fråga, så kan du ansöka om familjeåterförening om du kan uppnå alla krav enligt Migrationsverket. Det är vidare omöjligt att säga exakt hur lång tid det kommer ta för honom att få uppehållstillstånd efter att ert gemensamma barn är fött, men tiden från ansökan till beslut i familjeåterföreningsärenden ska inte få överstiga sex månader.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar
Lena FamulakRådgivare