FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/05/2013

Falsk/vårdslös tillvitelse

Hej. Vad kallas brottet om ett vittne ljuger i förhör? Mened är ju brottet om det sker under ed i rättegång, men nu menar jag alltså i förhör. Tack för snabbt svar. Helst idag. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det brott som främst kan komma att aktualiseras då någon ljuger i exempelvis polisförhör är falsk eller vårdslös tillvitelse, vilket är reglerat i 15 kap. 7 § i brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K15P7S1).

Falsk tillvitelse begås när någon, hos exempelvis polismyndighet, sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet. Det är dock mycket viktigt att påpeka att det krävs uppsåt för att man ska kunna dömas för detta brott, med det menas att man ska vara medveten om att ens utsaga är sanningslös..

Om det är så att man inte insåg, men hade skälig anledning anta, att utsagan var sanningslös kan man dömas för vårdslös tillvitelse (stycke 2 i nämna lagrum). För detta krävs dock i praktiken att man ska vara grovt oaktsam, vilket gör att det finns viss marginal för den som lämnar en osann uppgift att undgå ansvar. För att man ska kunna fällas ska dessutom den grova oaktsamheten bevisas av en åklagare, vilket ofta är svårt.

Anledningen till att mened (regleras i 15 kap 1 § i brottsbalken) inte kan bli aktuellt i denna situation är för övrigt att det då krävs att man talar under laga (lagstadgad) ed, till exempel när man vittnar i domstol. När man uttalar sig under ett polisförhör talar man dock inte under laga ed.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare