FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/12/2017

Falsklarm – kan man polisanmäla?

Hej!

Är biträdande rektor på en skola i södra Sverige där några elever har startar utrymmninglarmet 2 (!) gånger, genom larmknappar som finns utplacerade på skolan. Jag är nu ganska säker på vilka elever det gäller och har relativt starka bevis.

Är detta ett lagbrott? Går det att polisanmäla?

(Värt att nämna är att brandkåren har kommit båda gångerna och det har varit falsklarm.)

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Ja, det kan röra sig om brott och du kan polisanmäla om du vill.

Om en person missbrukar en larmanordning på det här sättet kan denne göra sig skyldig till missbruk av larmanordning. 16 kap. 15 § tredje stycket brottsbalken

Vid liknande fall på andra skolor har gärningsmännen dömts att betala mellan 3000–5000 kronor.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Ha en trevlig jul- och nyårsledighet.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare