FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/09/2020

Falskeligen anklagad för brott

Hej! Vår syster har på falska grunder anmält mej och min bror för misshandel och olaga hot. Inte mot oss tillsammans utan olika saker vid olika tillfällen. Detta har resulterat i 3 varsinna polisförhör, samtliga har lagts ner. Hon har även ansökt om besöksförbud fast hon bor långt från mej och jag vistas aldrig där. Även det las ner eftersom det inte fanns grund för det. Är trött på att bli kallad till polis på osanna anklagelser, får köra 8 mil och lägga tid på det oxå. Vad kan vi göra för att få slut på hennes sjuka beteende? Kan vi göra nånting tillbaka? Är ju fruktansvärt att bli anklagad för saker man varken gjort eller sagt. Mvh Marie

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, för att försöka få stopp på detta kan ni polisanmäla händelserna då det är brottsligt att anmäla någon annan till polisen som man vet är oskyldig. När man blir felaktigt anklagad för att ha begått brott kan personen som kommer med anklagelserna dömas för några olika brott beroende på omständigheterna. Falsk angivelse 15 kap 6 § BrB och falsk tillvitelse 15 kap 7 § BrB verkar aktuellt i detta fallet.

Du anger att din syster anmält er flera gånger för påhittade saker. Om hon är medveten om detta, vilket hon verkar vara, blir brottet falsk angivelse aktuellt. Krav för brottets tillämplighet är att den som anmäler är medveten om att den som anmäls är oskyldig och att anmälaren tagit initiativ till anmälan. Anmälan kan ske hur som helst, till exempel muntligt. Det ska finnas en risk för att åtal faktiskt väcks av en allmän åklagare och ska rör sig om något allvarligare. Detta verkar vara uppfyllt i ditt fall då ni kallats till flera polisförhör och det rör sig om allvarligare brott.

Falsk tillvitelse kan också bli aktuellt om personen i fråga har pekat ut någon annan som brottslig till en polis eller åklagare till exempel. Krav för detta brottets tillämplighet är att man lämnat oriktiga uppgifter medvetet som är besvärande. Även ska den som anmäler vara medveten om att den anklagade är oskyldig. En viktig skillnad mellan brotten är att för falsk angivelse ska personen ha uppsåt eller syfte att personen ska dömas för brott. För falsk tillvitelse behöver inte syftet ha varit en dom utan endast att lämna oriktiga uppgifter för att orsaka problem för personen i fråga.

Sammanfattningsvis kan ni polisanmäla er syster för falsk angivelse för samtliga tillfällen hon anmält er och försökt få er åtalade. Falsk tillvitelse kan även bli aktuellt beroende på vad er syster sagt till myndighetspersoner. Om hon lämnar besvärande uppgifter för att få er att framstå som tvivelaktiga begår hon även brottet falsk tillvitelse.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Annars får du gärna återkomma.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare