FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/04/2016

Falska angivelser till polisen

Hej!

Jag fick tidigare två polisanmälan från en person. Efter polisutredningar visade det sig att jag blev anklagat falskt. Polisen fattade beslut båda gånger att det inte finns någon anledning att driva anmälan vidare och de lade ner dem.

Jag fick veta från polisen att man inte kan göra något åt att någon polisanmäler en person.

Jag undrar vad jag kan göra, till exempel stämma personen eller kräva skadestånd eftersom jag blev anklagat utan orsak (falskt anklagat)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eventuellt begångna brott:

Att samma person har polisanmält dig två gånger kan innebära brott. I Brottsbalken 15 kap 7 § finns en möjlighet att döma för falsk tillvitelse. Brottet kan exempelvis bli aktuellt då någon lämnar osanna uppgifter till polisen i syfte att trakassera någon.

Brottet kan vara begånget även om personen som anmält dig trott att du gjort dig skyldig till brottet, men borde insett att du inte var skyldig. Alltså krävs inte att personen har vetat om att du varit oskyldig, det räcker att personen har haft en befogad anledning att tro detta.

Skadeståndsmöjlighet:

Enligt Skadeståndslagen 2 kap 3 § kan skadestånd erhållas då någon genom brott allvarligt kränker någon annan. Bestämmelsen tar dock sikte på grövre brott än falsk tillvitelse, varför skadeståndsansvar inte blir aktuellt.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare