FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/05/2020

Falsk tillvitelse och vårdslös tillvitelse

Jag som målsägande varit med en hemsk brott. Har blivit rånad men misstänkte att det var två bekanta kompisar som gjorde det och har berättat det till polisen men att man missuppfattat hela historian. Det ledde till att dessa två blivit häktade av åklagare men inte bara för det utan dom är misstänkta för grovt rån mot en annan tjej. Kan jag bli dömd för att jag ljugit för polisen under förhör som lett dom blivit häktade pågrund av mig. Detta var ju inte meningen har varit jätterädd samt hamnat i chock så jag berättade bara det första som dök upp i mina tankar men nu någon vecka senare så förstod jag att det inte var dessa två som gjorde det, kan jag bli dömd för falsk tillvitelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om man kan dömas för brott om man i förhör berättar falsk information som leder till att människor blir häktade för brott. I och med att jag inte har tillräckligt med information kan jag bara ge en överblick över brotten i fråga.

Vad händer om man falskt anklagar någon i förhör?

Att falskt anklaga någon för ett brott i förhör aktualiserar brotten falsk tillvitelse eller vårdslös tillvitelse (15 kap. 7 § Brottsbalken). För att brotten ska aktualiseras krävs att någon hos ex. Polismyndigheten sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning, dvs. falskt beskyller någon för ett konkret brott.

För att kunna dömas för falsk tillvitelse krävs att personen i fråga hade uppsåt, dvs. visste om att uppgifterna hen lämnade var osanna och att personen som uppgifterna rörde inte alls begått brottet.

Om personen inte visste om att uppgifterna var osanna men visste att det fanns en risk att uppgifterna kunde vara osanna, dvs. misstänkte att personen kanske inte alls begått brottet men berättade uppgifterna i alla fall, talas det om en mildare variant av brottet: vårdslös tillvitelse (15 kap. 7 § 2 stycket Brottsbalken). Här krävs alltså inte samma vetskap om att uppgifterna var sanningslösa.

En person som trodde att uppgifterna hen lämnade till polisen var sanna har alltså inte begått falsk eller vårdslös tillvitelse.

Sammanfattningsvis

Att lämna falska uppgifter om att annan begått brott i förhör kan utgöra ett brott. Detta förutsätter att personen vetat om antingen att uppgifterna var osanna eller vetat om att det funnits en risk att uppgifterna denne lämnade var falska/oriktiga, dvs. misstänkte att de var osanna men berättade de ändå.

Vänligen,

Anna LissRådgivare