FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/08/2013

Falsk tillvitelse och osann partsutsaga

I samband med en tvist som avgjordes i domstol har min motpart valt att i brist på sakliga argument anfört rena osanningar. Tvisten avser min tomts avgränsning. På anmodan av tingsrätten har min motpart anfört ett flertal förhållanden som skulle kunna tala för dess syn på saken. Det har skrivits och därmed har jag kunnat ta del av min motparts inlaga. Det är helt uppenbart och enkelt att bevisa att min motparts inlaga innehåller ett flertal osanna påståenden. Jag undrar??-Får man påstå vad som helst utan att behöva ta ansvar för riktigheten i sitt påstående? Min fråga är: Kan detta förhållande kallas för falsk tillvitelse och kan min motpart ställas till ansvar för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

För falsk tillvitelse enligt 15:7 brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#A2) krävs att en person sanningslöst beskyller annan för brottslig gärning hos exempelvis polismyndigheten. Utifrån din beskrivning tycks inget beskyllande om brottslig gärning skett. Att i skriftliga inlagor ange osanna uppgifter om förhållanden i en tvistefråga kan inte betecknas som falsk tillvitelse.

Vid tvistemål kan brottet osann partsutsaga aktualiseras om uppgifterna lämnats under sanningsförsäkran i rättegång. Detta framgår av 15:2 brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700). I bevissyfte kan parten välja att det egna förhöret i rätten ska ske under sanningsförsäkran enligt 37:2 rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740#A6). Skriftväxlingen i förberedelsestadiet omfattas däremot inte av sanningsförsäkran. Om domstolen avgjort er tvist utan huvudförhandling och enbart baserat bedömningen på de skriftliga inlagorna kan därför inte osann partsutsaga bli aktuellt.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare