FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/01/2018

Falsk tillvitelse är ett brott där fängelse ingår i straffskalan.

Hej. Jag behöver er hjälp. Min syster gör allt för att förstöra mitt liv. Hon har gjort en orosanmälan till socialstyrelsen där hon skriver att jag misshandlar och våldtar mina tre små söner och min fru. Socialstyrelsen förstod situationen och la ner fallet direkt. Hon har anmält mig till polisen där och anklagar mig för att jag ska ha utnyttjat henne sexuellt som barn. Jag är kallad till polisen för förhör nu på onsdag för att svara för dessa grova anklagelser. Min syster har tidigare anmält mig för misshandel men allt är falsk anklagelse så givetvis har jag inte blivit dömd för något. Hon har även utsatt mina andra syskon och föräldrar för liknande saker, tex falska orosanmälningar till socialstyrelsen mm. Jag har nu bestämt mig att detta måste få ett slut men vet inte hur så snälla hjälp mig. Vad kan jag anmäla henne för och vilket straff kan det leda till att hon får. Vilket skadestånd är rimligt att nämna för den enormt mentala smärtan hon utsatt mig för. Jag har även nu ansökt om kontaktförbud så hon inte får kontakta mig, mina barn och min fru och det är under utredning. Snälla hjälp mig!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Att göra en anmälan till en myndighet medför ett straffansvar. Den som därmed
lämnar lögnaktiga uppgifter till socialtjänsten eller polisen kan göra sig skyldig till brottet "falsk tillvitelse" eller "vårdslös tillvitelse" i enlighet med brottsbalken 15 kap 7 §.

Falsk tillvitelse, att falskt anmäla någon annan för brott, är ett brott som innefattar en enorm respektlöshet mot rättsväsendet. Det är ett brott som påverkar möjligheterna att upprätthålla vårt rättssystem effektivt och tillförlitligt. Rättsväsendet ser mycket allvarligt på den här typen av brott. För att inte tala om den enorma skada en falsk anmälan kan göra mot den och de som blir drabbade, vilket är du och din familj i detta fall.

Domstolen har flertalet domar gällande falsk tillvitelse och även vårdslös tillvitelse, som är den lindrigare formen av brottet. Det som är gemensamt för dessa domar är det allvar som domstolen uttrycker gällande den här typen av falska anmälningar. Det är framför allt personer som gör grova falska orosanmälningar till socialtjänsten eller lögnaktigt polisanmäler någon annan för att ha begått brott. Jag tänker särskilt på ett fall i Hovrätten (målnr B 2155-13) där en man anmälde sin f.d partner för att ha en sexuell relation med deras gemensamma son. Mor och son skulle därmed ha en sexuell relation enligt fadern. Han tog tillbaka detta och erkände att uppgiften var osann. Straffet blev ändå lindrigt med 2 månaders fängelse. Detta gällde en person som aldrig tidigare dömts för brott eller tidigare funnits med i belastningsregistret och ändå blev strängt dömd till fängelse. Det gällde endast ett kortare fängelsestraff, men straffet fängelse visar ändå på ett allvarligt brott.

Jag som jurist ser allvarligt på den här typen av verksamhet och uppmanar dig därför att genast polisanmäla henne för falsk tillvitelse. Som du själv nämner, det måste omedelbart få ett slut.

Jag hoppas svaret varit dig behjälpligt.

Vänlig hälsning

Jennie NilssonRådgivare