FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/05/2013

Falsk angivelse/tillvitelse samt förtal av före detta sambo

Min exsambo har i ett års tid trakasserat mig genom att bl a polisanmäla mig för bedrägeri samt egenmäktigt förfarande samt förtalat mig inom en stor krets av bekanta. Polisundersökning där bl a hela min ekonomi har kontrollerats har visat att det ej finns grund för misstanke om brott och samtliga förundersökningar är nedlagda. Kan jag på något sätt anmäla mitt ex då jag vill sätta stopp för ytterligare förtal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Den som angiver en oskyldig person till åtal med uppsåt att denne ska bli fälld till ansvar för visst brott gör sig skyldig till falsk angivelse och riskerar fängelsestraff, se 15 kap. 6 § första stycket brottsbalken (BrB). Med angivelse ska förstås en anmälan riktad till behörig myndighet om att en viss person begått brottslig gärning. Görs anmälan av annan än den påstådde målsäganden faller förfarandet inte under denna bestämmelse. Då handlar det istället om falsk tillvitelse enligt 15 kap. 7 § första stycket BrB. Genom att ogrundat anmäla dig för egenmäktigt förfarande och bedrägeri kan din före detta sambo alltså har gjort sig skyldig till falsk angivelse eller falsk tillvitelse, beroende på de närmare omständigheterna. Om dessa vet jag intet.

Vad gäller förtal så döms för detta brott den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning enligt 5 kap. 1 § första stycket BrB. Av din fråga framgår inte närmare vad det påstådda förtalet har bestått i, varför jag inte kan bedöma frågan om fullbordat förtal föreligger.

Om du vill gå vidare med detta föreslår jag att du helt enkelt vänder dig till polisen.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare