FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/12/2013

Falsk angivelse/fri bevisföring mm.

Hej! Det är nämligen så att min sambo har blivit falskt anklagad och åtalad för misshandel. Personen som anmält påstår att min sambo sparkat till denne flera gånger på knäna vilket inte stämmer. Min sambo har bara gett personen en örfil. Personen har inte heller uppsökt läkaren och visat blåmärkena på knäna då denne inte ansett detta viktigt. Jag vet och har dessutom sett flera youtube klipp upplagda av personen där denne åker skateboard och skadar knäna under inspelningen flera gånger. Hur kan man bevisa att de ljuger och har gett falskt angivelse? Kan man påpeka youtube klippen som ett slags bevis? Kan man i så fall anmäla personen i efterhand för falsk angivelse efter att min sambo fått domen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hur du ska bevisa att personen ljuger kan jag inte svara på utifrån den fakta jag fått till mig. Om du känner dig orolig bör du tala med din sambos försvarare, hen kan nog vara dig mer behjälplig på den punkten. Det som talar för din sambo är dock att personen inte besökt läkaren för att visa blåmärkena och det verkar inte vara riktigt ställt utom rimligt tvivel att din sambo skulle gjort sig skyldig till mer misshandel än en örfil.

I Sverige har vi fri bevisföring enligt 35 kap 1 § rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740), vilket innebär att Youtube-klipp duger utmärkt som bevis. Hur domstolen värderar klippet kan jag dock inte svara på.

Det går bra att anmäla personen i efterhand för falsk angivelse alternativt falsk tillvitelse, de brotten finns i brottsbalken 15 kap. 6-7 §§ (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM).

Lycka till och försök få möjlighet att prata med någon som är mer insatt i målet om du känner dig orolig,

mvh

Rådgivare